שנים רבות, גוגל הייתה השליטה הבלתי מעורערת של עולם החיפוש. “לגגל” הפך לפועל, וחיפוש מידע היה כמעט שם נרדף לשימוש במנוע החיפוש העוצמתי שלה. אבל נראה שהשקט הזה מתחיל להתערער, ובגדול. על פי דיווחים שונים, ובראשם מאמר מעניין מ-SemiAnalysis, ייתכן שגוגל עומדת בפני אירוע ‘שיבוש’ שיעלה לה במיליארדי דולרים ברווחים.
הגיבור הראשי בסיפור הזה? ChatGPT של OpenAI. הכלי המהפכני הזה שטף את העולם בסערה, וצבר למעלה מ-100 מיליון משתמשים פעילים תוך חודש בלבד. מה שהופך אותו למשנה משחק הוא לא רק היכולת שלו להבין שפה טבעית, אלא לספק תשובות ישירות ומקיפות לשאלות המשתמשים, במקום להציג רשימה של קישורים שצריך לנבור בהם.
המשמעות הכלכלית עבור גוגל היא דרמטית. כפי שמצוין במאמר, אם ChatGPT ואחיו ימשיכו לתפוס נתח שוק משמעותי, גוגל עלולה לאבד כ-30 מיליארד דולר מרווחיה overnight. זהו סכום אסטרונומי שמציב סימן שאלה גדול על המודל העסקי הנוכחי של חברת הענק, המבוסס במידה רבה על פרסומות לצד תוצאות חיפוש.
אבל השינוי אינו רק עניין של גוגל מול OpenAI. המאמר חושף גם את העלות האדירה של הפעלת מודלי שפה גדולים. היכולת לספק תשובות חכמות דורשת כוח עיבוד עצום – מדובר בשימוש במעבדי H100, TPUv4 ו-TPUv5. העלויות הללו, המכונות ‘עלויות הסקה’ (inference costs), הן אתגר טכנולוגי וכלכלי בפני עצמו, ורק מדגישות את המורכבות של התחרות החדשה.
אז מה צופן העתיד? האם אנחנו עדים לתחילתו של עידן חדש בחיפוש המידע, שבו שיחות מבוססות AI יחליפו את דפי התוצאות המוכרים? גוגל ודאי לא תשב בחיבוק ידיים, והיא כבר משקיעה רבות בפיתוח מודלי שפה משלה. אבל דבר אחד בטוח: נוף החיפוש משתנה, והשיבוש הזה, על כל עלויותיו והזדמנויותיו, הוא רק ההתחלה.